szolgaltatasok
szamologep picto
Könyvelés
Könyvezetési feladatok, szabályzatok készítése, adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése, ügyintézés.
 
kezfogas picto
Tanácsadás
A sikeres vállalati stratégia kialakításához elengedhetetlen a megfelelő piaci elemzés! Hívjon bennünket bizalommal!
 
mukik picto
Munkaügyek
Bérszámfejtés, bejelentés, kijelentés, munkavállalói szerződések készítése, naprakész szolgáltatások! Teljeskörű ügyintézés.
 
Bemutatkozás
A vállalkozási tevékenységünket a '90-es évek elején kezdtük, mint oly sokan mások. Az átláthatatlan gazdasági környezet, és rendkívüli gyorsasággal változó jogszabályrendszer áttekintése nem kis feladatot rótt ránk.
Mindig megfelelni, előrébb lépni és talpon maradni nem könnyű feladat. Főleg amikor a gazdasági döntések meghozatalához nincs naprakész könyvelés, gazdasági elemzéseket...
bovebben

Ha nics EKAER-szám, akkor a kamion sem indul

A 2015-ös adócsomag egyik érdekessége a Közúti Áruforgalomi-ellenőrző Rendszer (rövidebb nevén EKAER), melytől az adóhatóság az áfacsalások visszaszorítását várja. Természetesen a fuvarozók nem fogadták éppen kitörő örömmel az új rendszer bevezetésének tervét, hiszen januártól még a berakodást sem kezdheti meg egy szállítmány feladója, míg erre engedélyt nem kap a NAV-tól.

 

Az új rendszer szabályozásáért két miniszteri rendelet felel majd, melyek közül az egyik a szállítmányok számára kötelező EKAER-számok meghatározását foglalja magában, míg a másik a kockázatosnak minősített termékek körét írja le. Emellett a termékek csoportosítását tovább bontják majd élelmiszerekre és egyéb termékekre, vagyis 2015 januárjától minden szállítmány a következő négy kategória valamelyikébe lesz besorolva:

  • Kockázatmentes élelmiszer
  • Kockázatmentes egyéb termék
  • Kockázatosnak minősített élelmiszer
  • Kockázatosnak minősített egyéb termék


Ahhoz, hogy valaki 2015 januárjától telephelyéről elindíthasson egy szállítmányt, először szüksége lesz egy EKAER-számra. Ez a szám gyakorlatilag a szállítmány azonosítója lesz, melyet minden útdíjköteles tehergépjárműre kérni kell. Ha a jogszabály a szállítmányt a kockázatosnak minősített termékek valamelyik csoportjába sorolja, akkor még a személyautók esetében is szükség lesz ilyen azonosítóra.


A jogszabály egyébként a szállítmányokat a kiindulási pontjuk és úticéljuk alapján három csoportba sorolja majd:

  • uniós tagországból származó import
  • uniós tagországba irányuló export
  • belföldi forgalom, mely nem a végfelhasználóhoz irányul


Ahhoz, hogy a hatóságtól megkaphassuk a szükséges EKAER-számot lényegében minden fontos információt meg kell adnunk a szállítmányról, kezdve az indulás helyétől, a szállított terméken és a teherautó rendszámán át, egészen a célállomás helyéig. Ugyanilyen bejelentési kötelezettség terheli a szállítmány fogadó oldalát is, ahol a NAV-tól kapott visszaigazolásig még a lerakodást sem szabad majd megkezdeni.


Ezen felül a kockázatosnak minősített termékek esetén az eladónak kockázati biztosítékot is nyújtania kell, melynek mértéke el kell hogy érje az eladó által a megelőző 60 napban szállított EKAER-es termékek értékének 60%-át. A tervek szerint a NAV online felületén le lehet majd kérdezni, hogy ezen kockázati biztosíték mértéke éppen mekkora az adott cég esetében. Persze kivételek is vannak, és nem terheli majd kockázati biztosíték az olyan kockázatosnak ítélt tételeket, mint a honvédelmi és katasztrófavédelmi fuvarok, vagy éppen a segélyszállítmányok. A NAV letéti számlát és bankgaranciát is elfogad majd kockázati biztosítékként, de a minősített adózóknak és a két éve köztartozásmentes adózóknak (amelyek adószámát nem függesztették fel) nem kell majd biztosítékot fizetnie.


És hogy hogyan jelenthetjük majd be szállítmányainkat, és hogyan igényelhetünk EKAER-számot?


Ezt a NAV weboldalán keresztül tehetjük majd meg egy ügyfélkapunk keresztül. A bejelentési felület eléréshez külön felhasználónévre és jelszóra lesz szükség, ahol saját profilunkba belépve minden adatot felvihetünk az indítandó szállítmányról. Abba az esetben pedig, ha egy szállítmányt mégis a szükséges hatósági engedély nélkül indítanak el, és az útközben belefutna egy ellenőrzésbe, akkor az árút automatikusan igazolatlan eredetűként kezelik majd. Ilyen esetben a hatóság mulasztási birsággal sújthatja a vétkest, mely a szállítmány értékének 40%-át teheti ki.

Váltás teljes nézetre!