szolgaltatasok
szamologep picto
Könyvelés
Könyvezetési feladatok, szabályzatok készítése, adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése, ügyintézés.
 
kezfogas picto
Tanácsadás
A sikeres vállalati stratégia kialakításához elengedhetetlen a megfelelő piaci elemzés! Hívjon bennünket bizalommal!
 
mukik picto
Munkaügyek
Bérszámfejtés, bejelentés, kijelentés, munkavállalói szerződések készítése, naprakész szolgáltatások! Teljeskörű ügyintézés.
 
Bemutatkozás
A vállalkozási tevékenységünket a '90-es évek elején kezdtük, mint oly sokan mások. Az átláthatatlan gazdasági környezet, és rendkívüli gyorsasággal változó jogszabályrendszer áttekintése nem kis feladatot rótt ránk.
Mindig megfelelni, előrébb lépni és talpon maradni nem könnyű feladat. Főleg amikor a gazdasági döntések meghozatalához nincs naprakész könyvelés, gazdasági elemzéseket...
bovebben

Egyszerűsítést szorgalmazó törvényjavaslatot nyújtott be a Pénzügyminisztérium

2018. június 19-én egy olyan jövő évre vonatkozó adóváltozásokról szóló törvényjavaslatot nyújtott be a Pénzügyminisztérium, melyben a fő hangsúly az adminisztrációcsökkentésen van. Ha elfogadásra kerül az új adócsomag, akkor nem csak az adminisztrációval lesz kevesebb gond, de több százmilliárd forint adócsökkentés is várható, amivel a családok, a lakosság és a vállalkozások járnak majd jól.

Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról szóló T/625. számú törvényjavaslat a következőket kezdeményezte:

  •  Növekedjen a kétgyermekes családok adókedvezménye 40.000 Ft-ra, ez havi 5.000 Ft-os többletet jelentene. Országos szinten több mint 20 milliárd forint maradna a családoknál így.
  • A Szocho-t a jelenlegi 19,5%-ról egészen 17,5%-ra csökkentenék, aminek köszönhetően szintén nagyobb összeg maradhatna bent a gazdaságban a vállalkozásoknál.
  • Egy korábban elindult kezdeményezés folytatásaként, a csökkentett adójú alapvető élelmiszerek számát tovább növelnék, és a baromfihús, sertéshús, friss tej és tojás után, most az UHT tej és az ESL tej áfáját is a minimális, 5%-ra csökkentenék jövőre.
  • A következő évben nyugdíjas munkavállalót is jobban megéri majd foglalkoztatni, ugyanis ha a törvényjavaslat elfogadásra kerül, akkor 2019-től már csak 15% SZJA-t kell fizetni az öregségi nyugdíj mellett dolgozók után.
  • A javaslatban eltörlendőként megjelölt adófajták száma egészen magas. Ha 2019-ben életbe lép a javaslat, akkor nem kell többé 75%-os különadót, hitelintézeti különadót, kulturális adót, baleseti adót vagy egészségügyi hozzájárulást fizetni többé. Itt fontos kiemelni, hogy a baleseti adó a biztosítási adóba, az eho pedig a szociális hozzájárulási adóba olvad majd be.
  • A népegészségügyi termékadó olyan termékek esetében, melyek egészségügyi kockázatot jelentenek (cukros üdítők, chipsek, csokoládé, szeszes ital) növekedni fog átlagosan 20%-kal.
  • Csökkenni fog viszont a motorkerékpárok regisztrációs adója, valamint tranzakciós illetéktől mentes lesz a lakossági utalás 20.000 Ft-ig.
  • A javaslat alapján, 2019-ben már nem csak a magánszemélyeknek készít majd szja-bevallási tervezetet a NAV, hanem az egyéni vállalkozóknak is. Továbbá a NAV kötelessége lesz tájékoztatni a munkáltatót arról, hogy mely munkavállalója után vehet igénybe adókedvezményt.
  • Bizonyos változtatások célja, hogy kedvezőbb feltételek mellett lehessen új embereket foglalkoztatni. A munkaerőpiacra lépők kedvezménye a korábban inaktív munkavállalók számára is elérhető lesz, a pályakezdők, tartós munkanélküliek és az GYES után visszatérők mellett. Bár a 25 év alattiak és az 55 éven felüliek után megszűnik az automatikus kedvezmény, más formában még mindig igényelhető támogatás ezen munkavállalók után is.

Varga Mihály pénzügyminiszter azt is megígérte, hogy az Európában alacsonynak számító 15%-os SZJA és a vállalkozásokat érintő 9%-os TAO-t jövőre is biztosítani fogja a kormány.

Hogyan érdemes rendelkezni munkavállalók munkaidőkeretével?

A munkáltatók szabadon oszthatják be munkavállalóik munkaidejét. Érdemes ezt úgy kialakítaniuk, hogy a cég működéséhez alkalmazkodjon és a legoptimálisabb erő- és időráfordítást eredményezze.

A munkáltatók szabadsága a munkaidő meghatározásakor igen magas. A szabályozások megértéséhez nem árt tudnunk azonban néhány alapfogalmat:

Napi munkaidő: a munkavégzésre előírt idő. Az általános szabályozás szerint, a munkavállaló munkaideje napi 4 óránál nem lehet rövidebb és napi 12 óránál nem lehet hosszabb. Heti szinten legfeljebb 48 óra lehet a munkaidő, bizonyos esetekben, készenléti jellegű munkakörökben 72 óra. Ezeknél a korlátoknál a rendkívüli munkaidőt is figyelembe kell venni.

Beosztás szerinti napi munkaidő: szerződéskor meghatározott munkaidő, az elrendelt rendes munkaidő.

Munkaidőkeret: a munkáltató ezen belül akár egyenlőtlenül is beoszthatja a munkavállaló napi munkaidejét. A munkaidőkeretben teljesítendő munkaidő meghatározásakor figyelembe kell venni a keret tartamát, a napi munkaidőt és az általános munkarendet. A munkaidőkeret tartamát általában a naptári napokhoz igazítják a munkáltatók, de ettől eltérő is lehet, csak arra kell ügyelni, hogy a munkavállaló feltétlen tájékoztatva legyen a meghatározott munkaidőkeret kezdő és befejező napjáról. Az általános szabályozás szerint meghatározott munkaidőkeret tartam maximum 4 hónap lehet.

Munkarend, munkaidő beosztás: a gazdaságos vállalati működés alapja. Előre megfontoltan szabályozza a munkavállaló munkaidejét és pihenőnapjait. 

Általános munkarend: a munkavállaló hétvégén és a munkaszüneti napokon nem köteles dolgozni, tehát a munkáltató, csak a hétfőtől péntekig terjedő időszakban rendelkezhet a munkavállalóval. 

Ha az általános munkarendtől vagy az előre meghatározott munkaidőkerettől eltérően kell dolgoznia a munkavállalónak, akkor bizonyos esetekben bérpótlékfizetési kötelezettsége van a munkáltatónak.

Bérpótlékfizetési kötelezettségek
  • Munkaidőkereten belül, szombaton történő munkavégzésért nem jár bérpótlék, előre nem tervezett szombati munkavégzésért viszont igen.
  • Vasárnapi munkavégzésért járhat bérpótlék.
  • Munkaszüneti napon munkavégzésért 100% bérpótlék illeti a munkavállalót.
  • A munkaidőkereten túli, rendkívüli munkaidőért akkor jár 50% bérpótlék, ha a felek nem állapodtak meg abban, hogy ezt a rendkívüli munkavégzést, szabadidővel kompenzálják. A rendkívüli munkavégzésért pihenőnapon 100% bérpótlék jár, vagy 50% bérpótlék és a pihenőnap biztosítása máskor.

Fontos! A túlóráért járó kompenziációt ki kell fizetni, nem lehet másik munkaidőkeretbe „áttolni”.

Szabadság meghatározása és kiadása

  • Általános munkarend esetén szabadságot munkaidő-beosztás szerinti munkanapon és munkanapra eső munkaszüneti napon lehet kiadni.
  • Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén két eljárás szerint adható ki a szabadság.
  • A munkanapban nyilvántartott és kiadott szabadságok esetén, minden nap egy napnak számít, kivéve a munkaszüneti és pihenő napot. A beosztott napokon és a szabadnapon is kiveheti szabadságát a munkavállaló.
  • Az órásító eljárás keretében a szabadságok számát meg kell szorozni a napi munkaidővel, hogy megkapjuk órában mérve a szabadságok időtartamát. Ha beosztott munkanapon szeretné igénybe venni a szabadságát a munkavállaló, akkor a szabadságkeretet a beosztás szerinti munkaidővel kell csökkenteni, ha pedig szabadnapon szeretne szabadságra menni, akkor a napi munkaidővel csökkentik az alapot.

Május havi összefoglaló

GDPR: nem büntetné a kkv-kat a kormány

A kormány tervei szerint csak figyelmeztethetné a hatóság a kis- és közepes vállalkozásokat, ha megsértik az Európai Unió most hatályba lépő általános adatvédelmi rendeletét (GDPR) - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.
Osztrák példát szeretnének átvenni a magyar jogba történő átültetéskor, ez pedig azt jelenti, a kis- és közepes vállalkozásoknál a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság kizárólag csak figyelmeztethet, más szankciót nem alkalmazhat.

Szűkült az adóparadicsomok listája

Két újabb ország, a Bahama-szigetek, valamint Saint Kitts és Nevis került le pénteken az Európai Unió adóparadicsomokról összeállított feketelistájáról, amelyet tavaly decemberben hagytak jóvá. Az uniós pénzügyminiszteri tanács azért döntött így, mert a két ország új kötelezettségvállalásokat jelentettek be.

Újabb adócsökkentéseket ígér Varga

Szigorú költségvetést, magas gazdasági növekedést és adócsökkentéseket ígért a pénzügyminiszter. Továbbra is fegyelmezett marad a költségvetés Magyarországon - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter Május 23-án reggel az M1 aktuális csatornán. A miniszter ezenfelül kifejtette, hogy továbbra is 4 százalék körül szeretnék tartani a gazdasági növekedést, újabb adócsökkentések is várhatók, s tovább növelnék a beruházások számát.

A 1729 számú társaságiadó-bevallás sajátosságai és 2017. évi változásai

A 2017. év sem múlt el a társasági adóról szóló törvény módosítása nélkül. Sokadik éve már, hogy a társaságiadó-bevallások a jogszabálymódosítások következtében szerkezeti, strukturális és tartalmi változásokon mennek keresztül, mely módosítások figyelemmel kísérése és alkalmazása, valamint egy több mint 50 oldalas bevallási nyomtatvány helyes kitöltése nemcsak az adózóknak, de – a társaságiadó-bevallások esetében főként – a könyvelőknek is okozhat fejtörést.

Fontosabb módosítások:

1.1. Az adókulcs változása
1.2. Jelölések, nyilatkozatok
1.3. Új szövetkezeti forma
1.4. A jövedelem-(nyereség-)minimum alkalmazásával kapcsolatos változások
1.5. Az „átmeneti megoldás” megszüntetése
1.6. Progresszív mentesítés kivezetése
1.7. Adócsökkentési lehetőségek igénybevétele
1.8. A hitelintézeti járadék kivezetése
1.9. A növekedési adóhitel részletei után fizetendő kamat
1.10. Az IFRS-ek szerinti beszámolóra történő áttérés
1.11. A mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámoló jelölése
1.12. A társasági adó felajánlása a bevallásban

Részletesebben itt tájékozódhat a változásokról:  http://ado.hu/rovatok/ado/a-1729-szamu-tarsasagiado-bevallas-sajatossagai-es-2017-evi-valtozasai

ÁSZ: fehéredik a gazdaság

A gazdaság kifehéredésének fenntartható folyamata zajlik Magyarországon - mondta Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke Május 22-én reggel az M1 aktuális csatornán. Az elnök szerint a gazdasági növekedés is hozzájárul az adófizetési kedv növekedéséhez, ugyanakkor az államnak is érzékelnie kell, hogy vannak olyan adókulcsok, amelyeket tovább lehetne csökkenteni. Hozzátette, ezt a kormányzati szándékot jelzi, hogy 11 százalékra csökkenhet a bér után fizetendő szociális járulék. A 15 százalékos szja egy nagyon alacsony szint, de vannak olyan szférák, amelyek egy még mérsékeltebb adónál válhatnának "együttműködőbbé".

Hogyan mondhatunk fel nyugdíj előtt álló, védett korú munkavállalónak?

Az alábbi cikkben azt vizsgáljuk, hogy milyen esetekben mondhatunk fel egy olyan munkavállalónak, aki védett korú és határozatlan idejű szerződéses munkaviszonnyal rendelkezik. Továbbá felmerül, hogy csak súlyos, gondtalan károkozás esetén lehet felmondani, vagy több lehetőség is felmerül?

Amikor egy munkavállaló védett korba lép, felmondásával kapcsolatban szigorúbb kötelezettségek terhelik a munkáltatót, az általánoshoz képest. A munka törvénykönyve (elsősorban a 66. § (4) és (5) bekezdései) biztosítja, hogy a munkavállaló jogviszonya, az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig fennmaradjon.

Amennyiben a munkavállalónak az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig már csak 5 évet kell eltölteni munkavállalói jogviszonyban, akkor a szerződésüket elsősorban a munkavégzéssel kapcsolatos magatartásunkra hivatkozva lehet felmondani.

  • Szándékos, vagy súlyos gondatlanság miatt jelentős mértékben megszegi kötelezettségeit.

  • Olyan magatartást tanúsít, amelyik ellehetetleníti a munkaviszony fenntartását.

  • Ittas állapotban végzi a munkáját, megsérti a munkáltató gazdasági érdekeit vagy súlyos bűncselekményt követ el.

A szerződés, munkaviszony megszüntetésének olyan indokra kell hivatkoznia, mely azonnali hatályú felmondásra jogosítja a munkáltatót.

A munkaviszony megszüntethető, ha nincs olyan állás a szerződésben meghatározott munkahelyen, melyet a munkavállaló képességei és végzettsége alapján el tudna végezni vagy a felajánlott állást elutasítja. Állásfelajánláskor fontos, hogy csak olyan másik munkakört javasolható a munkavállalónak, melyet testi és szellemi képessége alapján teljesíteni tud. Ha ilyen okok miatt kell megszüntetni a munkaviszonyt, akkor a védett korú munkavállalónak emelt összegű végkielégítés jár, hiszen az ő további elhelyezkedése nehézkes lehet.

További lehetőség az azonnali hatályú felmondásra, mely esetén az Mt. 78. §-t kell figyelembe venni, ha a munkavállaló kötelezettségét szándékosan, vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi, vagy olyan magatartást tanúsít, mely ellehetetleníti a munkaviszony fenntartását. Az azonnali hatályú felmondás jogát, az alapot szolgáló októl való tudomásszerzéstől számolt 15 napon, legfeljebb az ok bekövetkeztétől számított 1 éven belül lehet gyakorolni. Amennyiben bűncselekmény történik, a büntethetőség elévülése a mérvadó a joggyakorlás időtartalmának szempontjából.

Optimális esetben azonban a közös megegyezéssel történő munkaviszony megszüntetését választják a felek. Ebben az esetben nincs szükség indoklásra, viszont a munkavállalónak kevés lehetősége van jogorvoslatra. Közös megegyezés esetén nincs felmondási idő törvényileg meghatározva, de a felek megállapodhatnak abban, hogy mikor szűnik meg a munkaviszony.

Természetesen a közös megegyezés a legjobb megoldás, abban az esetben, ha a munkáltató tiszta eszközökkel veszi rá a munkavállalót a megállapodás aláírására, tehát mindkét fél valós akaratát tükrözi a dokumentum. Ebben az esetben véglegesen le lehet zárni mindennemű jogvitát.
Váltás teljes nézetre!